In De Klik kijkt Annette van Soest mee door de ogen van (inter)nationale fotografen. Wat is hun blik op de wereld? Wat is het verhaal achter de foto? Hoe gaan ze te werk? Wat maakt een foto een goede foto? En hoe maak je die? Je hoort het van de makers zelf. Iedere maand een verse aflevering.

Abonneer via: 

Dit keer alles over fotografie op het strand. Hoe kom je dicht bij je onderwerp? Is dat nodig? En hoe ga je om met het spanningsveld tussen zien en gezien worden? Deze aflevering van De Klik hoort bij de zomerexpositie ‘Strand in de Stad’ in het Atrium Den Haag (15 juli t/m 9 augustus 2019), met werk van fotografen Giedo van der Zwan, Sandra Uittenbogaart en Annette van Soest. Kom kijken, laat je inspireren en doe mee aan de fotowedstrijd. Deel je beste Haagse strandfoto’s op Instagram of Facebook met #HaagseStrandFoto en @atriumdenhaag.

DSCF8985
DSCF8985 1

Dit keer alles over fotografie op het strand. Hoe kom je dicht bij je onderwerp? Is dat nodig? En hoe ga je om met het spanningsveld tussen zien en gezien worden? Deze aflevering van De Klik hoort bij de zomerexpositie ‘Strand in de Stad’ in het Atrium Den Haag (15 juli t/m 9 augustus 2019), met werk van fotografen Giedo van der Zwan, Sandra Uittenbogaart en Annette van Soest. Kom kijken, laat je inspireren en doe mee aan de fotowedstrijd. Deel je beste Haagse strandfoto’s op Instagram of Facebook met #HaagseStrandFoto en @atriumdenhaag.

Huub Schilte en Jacqueline Portielje schilderen met pixels. De computer dient als donkere kamer, penseel, potlood en schaar ineen. Hoe komt hun surrealistische droomwereld tot stand? Annette van Soest zocht het kunstenaarsduo op in hun studio en kreeg een inkijkje in hun creatieve proces. De fotowerken van Schilte & Portielje zijn te zien tijdens Haute Photographie in Rotterdam, de beurs die is opgericht door hun galeriehouder Roy Kahmann.

DeKlik_Schilte_Portielje
DeKlik_Schilte_Portielje

Huub Schilte en Jacqueline Portielje schilderen met pixels. De computer dient als donkere kamer, penseel, potlood en schaar ineen. Hoe komt hun surrealistische droomwereld tot stand? Annette van Soest zocht het kunstenaarsduo op in hun studio en kreeg een inkijkje in hun creatieve proces. De fotowerken van Schilte & Portielje zijn te zien tijdens Haute Photographie in Rotterdam, de beurs die is opgericht door hun galeriehouder Roy Kahmann.

Wanneer is een politieke foto geslaagd? En welke minister fotografeert het lekkerste weg? Freek van den Bergh is freelance fotograaf voor onder andere de Volkskrant. Gewapend met zijn camera’s speurt hij het Binnenhof af, op zoek naar onbewaakte momenten en politieke een-tweetjes. Wat is zijn werkwijze en stijl? Annette van Soest liep een dag met hem mee. Ook spraken ze over de landelijke stakingsdag van fotojournalisten voor betere tarieven. 

DeKlik_FreekvdBergh
DeKlik_FreekvdBergh

Wanneer is een politieke foto geslaagd? En welke minister fotografeert het lekkerste weg? Freek van den Bergh is freelance fotograaf voor onder andere de Volkskrant. Gewapend met zijn camera’s speurt hij het Binnenhof af, op zoek naar onbewaakte momenten en politieke een-tweetjes. Wat is zijn werkwijze en stijl? Annette van Soest liep een dag met hem mee. Ook spraken ze over de landelijke stakingsdag van fotojournalisten voor betere tarieven.

Fotograaf Richard Koek woont en werkt al achttien jaar in een van de meest gefotografeerde steden ter wereld: New York City. Het liefst zet hij de Amerikaanse helden van deze tijd – the working class heroes – op een voetstuk, terwijl hij beroemde Amerikanen die hij voor zijn lens krijgt juist ‘ontglamouriseert’. Lopend door de Bronx spreken we over scènes die hem visueel aanspreken, over de theorie van ‘het beslissende moment’ van Henri Cartier Bresson en over zelfcensuur.

Richard Koek_G_Train
Richard Koek_G_Train

Fotograaf Richard Koek woont en werkt al achttien jaar in een van de meest gefotografeerde steden ter wereld: New York City. Het liefst zet hij de Amerikaanse helden van deze tijd – the working class heroes – op een voetstuk, terwijl hij beroemde Amerikanen die hij voor zijn lens krijgt juist ‘ontglamouriseert’. Lopend door de Bronx spreken we over scènes die hem visueel aanspreken, over de theorie van ‘het beslissende moment’ van Henri Cartier Bresson en over zelfcensuur.

Carla Kogelman was bijna 25 jaar theaterproducent. Tot ze ging fotograferen. En met succes. In 2018 viel ze bij World Press Photo voor de tweede keer in de prijzen met haar langlopende project Ich bin Waldviertel. Datzelfde jaar verscheen het gelijknamige boek. Kogelman doet aan slow photography. In haar werk verbeeldt ze de leefwereld van kinderen. Hoe was haar eigen jeugd? En hoe heeft die haar blik op fotografie en op de wereld beïnvloed?

Carla Kogelman Ich bin Waldviertel
Carla Kogelman Ich bin Waldviertel

Carla Kogelman was bijna 25 jaar theaterproducent. Tot ze ging fotograferen. En met succes. In 2018 viel ze bij World Press Photo voor de tweede keer in de prijzen met haar langlopende project Ich bin Waldviertel. Datzelfde jaar verscheen het gelijknamige boek. Kogelman doet aan slow photography. In haar werk verbeeldt ze de leefwereld van kinderen. Hoe was haar eigen jeugd? En hoe heeft die haar blik op fotografie en op de wereld beïnvloed?

Ze groeide op in Los Angeles en zag in haar omgeving al op vroege leeftijd welke invloed roem en rijkdom hebben op mensen. Fotograaf Lauren Greenfield documenteerde de afgelopen 25 jaar de rich and famous, en degenen die ernaar hunkeren dat te zijn. In deze eerste aflevering van De Klik praat Annette van Soest met Greenfield over geld, roem, narcisme, verslaving, schoonheidsidealen en het verval van de Amerikaanse droom.

Lauren Greenfield Suzanne Rogers
Lauren Greenfield Suzanne Rogers

Ze groeide op in Los Angeles en zag in haar omgeving al op vroege leeftijd welke invloed roem en rijkdom hebben op mensen. Fotograaf Lauren Greenfield documenteerde de afgelopen 25 jaar de rich and famous, en degenen die ernaar hunkeren dat te zijn. In deze eerste aflevering van De Klik praat Annette van Soest met Greenfield over geld, roem, narcisme, verslaving, schoonheidsidealen en het verval van de Amerikaanse droom.